Zgłaszam Postęp!

Obsługa każdej maszyny, od cepa po Gwiazdę Śmierci, odbywa się na jednakowej zasadzie: ktoś znajduje usterki, ktoś inny je naprawia. A co, jeśli maszyną jest miasto, a jej usterek dopatrują się mieszkańcy?

Zacznijmy od tego, że zarządzanie miejskim instrumentarium to diablo trudne zadanie. Do praw miejskich nigdy nie dołączano łopatologicznej instrukcji rodem z IKEI: ratusz postaw tutaj, kościół zorientuj na wschód, tę śrubkę przykręć do tamtej studzienki i tak dalej…  Z początku rzeczywiście jest to jedynie kwestia ratusza, kościoła, pręgierza; potem jednak konstytuują się przedsiębiorstwa, rozlewają zabudowania, materializują restauracje… i nagle: bam! Miasto staje się niezależnym organizmem, którego poskromienie jest nie lada wyzwaniem. Tutaj do gry wchodzi system zgłoszeń.

Nieraz człowiek zachodzi w głowę, dlaczego miasto nie wysprząta chodnika przy Widokowej albo nie wpłynie na płynność ruchu w centrum miasta, zmieniając częstotliwość zmiany świateł w godzinach szczytu. Otóż żeby dany problem był w ogóle brany pod uwagę, musi najpierw dotrzeć do świadomości konkretnego organu. Żebyśmy nie narzekali na papierowego tygrysa, powstał system ZgłoszeniaBB, dostępny również na urządzeniach mobilnych – skuteczny sposób na dotarcie do administracyjnego królestwa naszego miasta.

To, jak koronkową pracą jest zarządzanie miastem, uświadomiłem sobie bardzo wyraźnie, gdy po raz pierwszy odwiedziłem mapę zgłoszeń na ZgłoszeniaBB.pl

Z daleka Bielsko-Białą, niczym zniecierpliwieni kolejkowicze, przykrywają chmary zielono-pomarańczowo-niebieskich znaczników. I choć znajdą się wśród nich niejednoznaczne opisy w stylu: „dziura” lub „śmieci śmieci śmieci”, to nabrzmiały od pinezek zarys miasta przytłacza. Jest to jednak niewątpliwy krok do przodu i remedium dla tych, którzy od lat pod nosem mamrotali o konieczności zmian.

Towarzystwa systemowi dotrzymuje kalendarz wydarzeń. Znajdziemy tam między innymi informacje o wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych – wraz z datą, lokalizacją i treściwym opisem. Nie ma co się łudzić, że kalendarz uwzględni każde wydarzenie, ale jestem niemalże pewien, że wszyscy mieszkańcy przyjmą takie vademecum z otwartymi rękami. Szczególnie, że sama aplikacja mobilna – choć wciąż w powijakach – zdaje egzamin wcale nieźle. Na ekranie startowym wita nas standardowo okno logowania (z możliwością połączenia się przez Facebooka, co niezmiernie mnie uradowało). Interfejs nie obfituje w opcje, ale wedle zasady quid pro quo jest za to przejrzysty i nietrudno się w nim zorientować. Zapodziała się gdzieś jedynie opcja filtrowania. Trzeba jednak przyznać, że jak na produkt, który dopiero co ujrzał światło dzienne, stan ZgłoszeńBB jest jak najbardziej satysfakcjonujący.

Nowinek nie koniec!

Jeszcze kilka miesięcy temu zastanawialiśmy się w szkole, dlaczego nikt z mocą sprawczą w Bielsku-Białej nie pomyślał o systemie powiadamiania mieszkańców. Gwałtownie odebrano nam temat rozważań, bo jak się okazało, system działa i nabiera już całkiem sensownych kształtów. Powiadomienia różnej treści można otrzymywać od 30 października 2017 roku.

Jak się zgłosić?

Zgłoszenia do rejestracji w systemie przyjmowane są w Urzędzie Miejskim lub drogą elektroniczną. O czym konkretnie będziemy informowani? Przede wszystkim o upływających terminach spłaty należności. Osoby zapisane w systemie otrzymają również powiadomienia o wydarzeniach kulturalnych i zagrożeniach. W miesiącach jesienno-zimowych przydałyby się nam także informacje o stanie jakości powietrza danego dnia.

O portalu ZgłoszeniaBB udało nam się porozmawiać z Zastępcą Prezydenta Miasta – Przemysławem Kamińskim.

Skąd wziął się pomysł na ZgłoszeniaBB?

Obecnie mamy aplikacje praktycznie na każdą okoliczność. Jakiś czas temu miałem okazję zapoznać się z warszawską aplikacją 19115 i od razu pomyślałem, że zarządzanie przestrzenią miejską może być zdecydowanie łatwiejsze, niż było dotychczas. W Wydziale Informatyki Urzędu Miejskiego z powodzeniem funkcjonuje trzyosobowy Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego, który m.in. zajmuje się rozwojem e-usług w naszym mieście.

System ruszył 1 lutego. Jak ocenia Pan jego działanie?

Działanie określam jako umiarkowany sukces. Do systemu wpłynęło już ponad 2 tys. zgłoszeń. Zaangażowanie bielszczan w ulepszanie przestrzeni publicznej jest właśnie tym sukcesem. Dlaczego zatem umiarkowanym? Cały czas pracujemy, aby załatwianie poszczególnych spraw odbywało się jeszcze szybciej.

Jak sprawdzana jest wiarygodność zgłoszeń? Czy mogę zgłosić wszystko, czy system w jakiś sposób to weryfikuje?

Wiarygodność zgłoszeń sprawdzają administratorzy poszczególnych kategorii w systemie, którzy działają na podstawie regulaminu. Na szczęście zgłoszeń zrobionych dla żartu czy zabawy jest jak na lekarstwo.

Jak widzi Pan przyszłość systemu? Jakie są przewidywane kierunki rozwoju?

W przyszłości planujemy wprowadzenie kolejnych kategorii zgłoszeń. Nastąpi to w chwili, gdy uznamy, że obecne 19 kategorii jest obsługiwane w sposób wzorowy. Już podczas tworzenia ram do działania aplikacji mieliśmy wiele pomysłów, ale zdecydowaliśmy, że jeszcze z nimi poczekamy. W związku z tym, że nie mamy patentu na wiedzę, wszelkie sugestie są mile widziane. Dla mnie wyzwaniem byłoby np. zgłaszanie nielegalnej reklamy w przestrzeni miejskiej.

Czy Pana zdaniem nowe technologie mogą być przyszłością sprawnej komunikacji obywatelskiej? Jeżeli tak, to w jaki sposób powinny być one wdrażane i wykorzystywane?

Tak, nowoczesne technologie są przyszłością sprawnej komunikacji. Tak naprawdę to zależy wyłączenie od władz poszczególnych miast i tego, jak będą one podchodziły do sprawy.

Coraz więcej osób korzysta z komunikacji elektronicznej. Osobiście uważam jednak, że nowe technologie powinny raczej wspomagać proces komunikacji, a nie go zastępować. Jest bowiem wielu ludzi, którzy nadal wolą korzystać z bardziej tradycyjnych kanałów komunikacji. I najważniejsze – osobisty kontakt nigdy nie powinien być zastąpiony nawet najbardziej nowoczesną technologią.

Czy pojawiły się jakieś problemy podczas prac nad systemem ZgłoszeniaBB?

Na początku największym problemem było przekonanie urzędników, że taki system nie doda im pracy, a ją usprawni. Po miesiącu działania systemu ZgłoszeniaBB.pl zorganizowałem spotkanie robocze ze wszystkimi administratorami podczas którego, zgodnie z przewidywaniami, potwierdziły się moje przypuszczenia, że system pomaga przy pracy. Takie rozwiązanie, oprócz usprawnienia obsługi, daje również administratorom — przy ogromnej ilości spraw w Urzędzie Miejskim — znakomite narzędzie do zarządzania swoimi kategoriami oraz pełną statystykę.

 

Miejmy nadzieję, że systemy zgłoszeń i powiadomień zwiastują nową erę – erę, w której obywatel staje się integralną częścią miasta, a jego zdanie naprawdę liczy się w kształtowaniu przestrzeni publicznej.

 

Korekta: Agnieszka Pietrzak
Grafika: ZgłoszeniaBB.pl