Debbaty szansą na rozwój

Wydarzenia tworzone przez młodych ludzi takie jak DeBBaty zmieniają ich patrzenie na świat, wspomagają edukację, a także poszerzają horyzonty.

Małgorzata Bednarczyk

Młodzież uczy się wystąpień publicznych, pokonywania własnych słabości oraz spontanicznego wykorzystania nabytych dotychczas umiejętności. Mają możliwość edukowania się poszukując informacji na temat, który zostanie przez nich zaprezentowany przed komisją.

3 marca 2020 roku, w auli głównej LO Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja w Bielsku–Białej odbyły się półfinały oraz finały piątych DeBBat Oksfordzkich. To szczególne wydarzenie, ponieważ to właśnie Bielsko–Biała zapoczątkowało ich istnienie, a głównym inicjatorem pomysłu był Bielszczanin, student Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Mateusz Kocman. Do półfinału DeBBat zakwalifikowały się: LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego, V LO, LO Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja oraz I LO im. Mikołaja Kopernika.

– To niesamowite przeżycie, ponieważ poszerza horyzonty na wielu płaszczyznach. Nigdy nie przypuszczałam, że będę wypowiadać się na temat wartości, które wyznaję w sposób negatywny. W momencie, kiedy wychodzisz na mównicę i zaczynasz o tym mówić, wydaje ci się to absolutną prawdą, którą każdy powinien zrozumieć i to jest magiczne. Jak to się dzieje? Nie mam pojęcia, ale to niesamowicie ubogacające, ponieważ pokazuje, że po każdej stronie konfliktu znajdzie się ziarno prawdy oraz nie należy trwać jednostronnie w swojej bańce komfortu – Zosia Zając, jedna z przedstawicielek LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego.

W pierwszej rundzie miały rywalizowały LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego oraz V LO. Tematem była postępująca automatyzacja pracy, która przyniesie społeczeństwu więcej szkody niż pożytku. LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego dostało stronę propozycji, a V LO – opozycji. Obie szkoły poradziły sobie świetnie z zadaniem, które otrzymały. Wykazały się niezmiernym profesjonalizmem oraz wysokim poziomem radzenia sobie w sytuacji kiedy należy działać sprawnie. Po ogłoszeniu werdyktu dowiedzieliśmy się, że niezwyciężona pozostała strona opozycji, czyli V Liceum Ogólnokształcące.

– DeBBaty z perspektywy obserwatora mogą wydawać się czymś banalnym, jednak gdy stajesz za mównicą i nadchodzi twoje pięć minut i sprawa się komplikuje. Musisz opanować tremę i stanąć na wysokości zadania, żeby nie zawieść drużyny. Postawione tezy nie zawsze są łatwe, często trzeba przeprowadzić gruntowny research, a potem nieźle główkować nad ułożeniem wszystkiego w spójną całość. Trudnością jest też sam fakt, że przygotować trzeba się na każdą okoliczność. Najbardziej wartościowa jest konstruktywna krytyka przynosząca wiele cennych wskazówek na przyszłe razy. Poziom uczestników nieustannie rośnie. Dyskusje często są bardzo zawiłe, a niepewność przed ogłaszanym werdyktem wiąże się z ogromnym napięciem i emocjami sięgającymi zenitu. Perspektywa walki i osiągania coraz wyższych szczytów podnosi adrenalinę, która motywuje do dalszej pracy. Debaty wymagają pozostania elastycznym w swoich poglądach. Uświadamiają, że druga strona medalu również jest warta poznania i wysłuchania – tłumaczyą Anna Kolaska, Julia Maszczyk-Andura, Jagoda Boruta oraz Jacek Ciężki, przedstawiciele Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja.

Po krótkiej przerwie mieliśmy okazję wysłuchać drugiego wystąpienia, w którym brały udział LO Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja oraz I LO im. Mikołaja Kopernika. Gospodarze zaprezentowali stronę opozycji, a przedstawiciele Kopernika wypowiedzieli się po stronie propozycji. Tematem drugiej dyskusji była kwestia zakazu z 1947 r. wobec utworzenia państwa Izrael na terytorium Palestyny. Po długiej rywalizacji pełnej dynamiki wygrała strona propozycji, ponieważ według komisji I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika zaprezentowało spójne argumenty, które nie odbiegały od tematu.

Po obejrzeniu dwóch emocjonujących DeBBat nadszedł czas finałowego starcia pomiędzy Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika, a V Liceum Ogólnokształcącym. Tematem rozstrzygającej debaty była kwestia NATO – czy powinna wyrzucić Turcję ze swoich struktur. Obie drużyny spisały się fantastycznie, jednakże zwycięzca mógł być tylko jeden. Komisja wyłoniła stronę opozycji jako wygraną. Głównym argumentem Jury było zbicie z tropu LO im. Mikołaja Kopernika przez V LO dzięki przemyślanym argumentom. Zwrócili również uwagę na spójność wypowiedzi V Liceum Ogólnokształcącego.

Tym pozytywnym akcentem zakończyły się tegoroczne DeBBaty Oksfordzkie. Myślę, że zarówno uczestnicy, jak i publiczność dzięki uczestnictwu w wydarzeniu stali się bogatsi o nowe doświadczenia, a zwycięzcy mogą wrócić do swoich domów pełni dumy dla swoich umiejętności.

Edycja i redakcja: Małgorzata Bednarczyk
Zdjęcia: Tomasz Mol

Wydarzenia