Wpływ transportu na środowisko

Większość z nas lubi odkrywać nowe miejsca. Podróżowanie stało się nieodłączną częścią naszego życia. Zaczęliśmy wyjeżdżać, zwiedzać świat jako formę odpoczynku, ale także dla osobistego rozwoju. Dążymy do jak najszybszego przemieszczania się w jak najlepszych dla nas warunkach. Inwestujemy pieniądze w budowę autostrad, nowych linii metra, czy w zakup lepszych autobusów. Przez ten trend, podczas ostatniego stulecia transport wyprodukował łącznie 184,23 milionów ton dwutlenku węgla. 

Fakty
Obecnie transport jest zasilany za pomocą spalania paliw ropopochodnych, co powoduje emitowanie spalin, w których skład wchodzi nie tylko dwutlenek węgla, ale także para wodna i azot. Według Departamentu Energii, każdy 1 litr spalonej benzyny wytwarza 2,35 kg CO2. Mówi się, że transport odpowiada za około 30% emisji dwutlenku węgla w krajach Unii Europejskiej. W szczególności trzeba zwrócić uwagę na transport drogowy, który jest odpowiedzialny za aż 72% produkcji dwutlenku węgla spowodowanego przez cały transport. Na drugim miejscu znajduje się transport wodny z wynikiem 13,6%, a na trzecim lotnictwo cywilne, które powoduje 13,4%. Pojazdem, który odpowiada za spowodowanie największych zanieczyszczeń, jest samochód osobowy. Mogłoby nam się wydawać, że coraz to nowsze auta powinny być bardziej przyjazne dla środowiska, to jednak niewiele osób na raz nimi podróżuje. W Europie, w jednym samochodzie znajduje się średnio 1,7 osoby. To troszeczkę więcej niż w Stanach Zjednoczonych, bo tam wynik wynosi 1,59 osoby. Powoduje to, że najlepszym wyborem dla planety jest korzystanie przez z nas z transportu zbiorowego, którym na raz podróżuje wiele osób –  autobusy, tramwaje, czy kolej miejska. 

Transport przyczynia się również do tworzenia gazów cieplarnianych. W 2015 roku odpowiedzialny był za 25,8% całkowitej produkcji tych gazów. Tutaj też transport drogowy miał największą rolę, ponieważ wyprodukował 73% emisji.

Według Departamentu Energii, każdy 1 litr spalonej benzyny wytwarza 2,35 kg CO2

Co z nami?
Transport negatywnie wpływa nie tylko na środowisko, ale także na nasze zdrowie. Około 113 milionów europejczyków jest narażonych na hałas spowodowany przez ruch uliczny,  który jest wyższy lub równy 55 dB. Natomiast ten, który bierze źródło w ruchu kolejowym i samolotowym dotyczy zdecydowanie mniejszej liczby osób, ponieważ jest to odpowiednio 22 i 4 miliony osób. Z tego powodu Unia Europejska wprowadziła siódmy program działań w zakresie środowiska naturalnego, którego jednym z celów jest znaczne ograniczenie hałasu do 2020 roku.

Unia Europejska dąży także do zredukowania ilości dwutlenku węgla, dlatego tworzy plany dla nowych środków transportu. W kwietniu 2019 roku, Parlament Europejski postanowił, by do 2030 r. ograniczyć jego emisję o 30%, w porównaniu do 2019 r., spowodowaną przez samochody ciężarowe. Ponadto, 27 marca 2019 r. ustanowiono kolejne dwa cele: samochody osobowe mają produkować o 37,5 % dwutlenku węgla mniej, a dostawcze o 31%. 

My też możemy pomóc
Pojawia się pytanie – co może zrobić każdy z nas? Mimo że może się to wydawać dziwne, ponieważ co może zrobić jeden człowiek w porównaniu do 7,5 miliarda, to jednak nasze codzienne decyzje mają znaczenie. Nie zdajemy sobie sprawy, jak

wiele możliwości posiadamy do przemieszczania się po mieście. Najczęstszą i najbardziej popularną opcją są autobusy, których jest wiele i można się nimi przemieszczać po terenie całego miasta. Jeszcze lepszą opcją dla środowiska, ale też dla naszego zdrowia, są rowery. Nie tylko możemy poruszać się między punktami, które nas interesują bez stania w korku, ale także polepszyć naszą kondycję. Tutaj miasta wychodzą nam naprzeciw, inwestując w stacje rozmieszczone po całym mieście z rowerami. Jest to też miła odmiana dla naszych mięśni i kości, kiedy większość z nas chodzi do szkoły lub pracy, gdzie jednak znaczną część czasu siedzimy przy biurku. Jeżeli nasz punkt docelowy nie jest bardzo daleko, a zależy nam na czasie, to zawsze możemy skorzystać z hulajnóg elektrycznych, których popularność rośnie, przez co w coraz większej ilości miast są dostępne do wypożyczenia. Na dalsze podróże również jest rozwiązanie. Za pomocą linii kolejowych jesteśmy w stanie dostać się do większych miast bez przesiadki w naprawdę krótkim czasie. Poza tym możemy ten czas wykorzystać na czytanie książki czy oglądanie filmów, nie martwiąc się o to, kto będzie prowadził, gdzie można zatrzymać się na jedzenie czy skorzystanie z toalety.  

W kwietniu 2019 roku Parlament Europejski postanowił, by do 2030 r. ograniczyć emisję CO2 o 30%, w porównaniu do 2019 r., spowodowaną przez samochody ciężarowe.

Pomimo niezliczonych zalet podróżowania, powinniśmy pomyśleć o naszej planecie i o tym, co możemy dla niej w zamian zrobić. Wybierajmy inne środki transportu podczas naszego codziennego życia czy rezygnujmy z lotów krótkodystansowych. Zastanówmy się nad sadzeniem nowych drzew w celu pochłaniania dwutlenku węgla albo wspieraniem organizacji na rzecz ochrony środowiska. Jednak przede wszystkim należy edukować samego siebie i innych w tym zakresie, jak i całej ekologii.

Artykuł ukazał się w 12. numerze magazynu redakcjaBB.

Grafika: Maja Chlipała