Bezonomika Amazona – recenzja książki Briana Dumaine

O Amazonie zrobiło się głośno, gdy w marcu tego roku firma oficjalnie zawitała na naszym rynku. Pojawienie się światowego giganta w Polsce może zaowocować ogromnym przełomem w handlu internetowym – jednych ta wizja przeraża, drugich fascynuje, a dla jeszcze innych to nowe szanse i możliwości na rozwinięcie własnego biznesu. 

W świetle tych wątpliwości i sporów postanowiłam sięgnąć po coś, co nie tylko da mi większe pojęcie na ten temat, ale również to, od czego historia Amazona jako firmy właściwie się zaczęła – po książkę. Pozycja Briana Dumaine, nosząca dość wyczerpujący tytuł: Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie, na polskim rynku wydawniczym zadebiutowała początkiem lutego bieżącego roku. 

Moje oczekiwania względem niej nie były szczególnie konkretne; chciałam dowiedzieć się więcej o firmie, która od wielu lat konsekwentnie wznosi się na wyżyny. Miałam jednak pewne obawy – bałam się braku obiektywności autora. Postawmy sprawę jasno: przedstawienie historii powstania Amazona oraz jego obecnej sytuacji bez wspomnienia chociażby o kryjących się za nim kwestiach gospodarczych czy politycznych byłoby sporym zaniedbaniem. Nie chciałam jednak, by ktoś oceniał za mnie; ważna była dla mnie bezstronność. Ale do tego, co otrzymałam, dojdę jednak nieco później. 

Pierwszym, co rzuciło mi się w oczy i uznaję za sporą zaletę pozycji jest to, o czym tak naprawdę ona jest. Podejrzewałam, że Bezonomika… może okazać się bardziej biografią samego Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, jednak na szczęście nie na nim się skończyło. Mimo że wszystko kręci się wokół jego osoby jako pomysłodawcy, wizjonera i poniekąd geniusza biznesu (Dumaine momentami stawia go na piedestale, ale czy słusznie – pozostawiam do własnej oceny czytelnika), tematów jest o wiele więcej. Zostałam przeprowadzona przez firmę krok po kroku; od jej początków, poprzez jakże obszerną ofertę, pozycję na rynku międzynarodowym, na sposobie działania kończąc. I tu właśnie kłania się nam tytułowa bezonomika – to model biznesowy zapoczątkowany przez Bezosa, który na pierwszym miejscu stawia klienta. Niby oczywiste, a jednak zaskakujące. Zadowolenie klienta jest, a przynajmniej powinno być, najważniejszą motywacją jakiegokolwiek biznesu, jednak Amazon według autora przenosi tę praktykę na zupełnie inny poziom. Bezonomika to obsesyjna wręcz dbałość o klienta, wiążąca się z nieustanną innowacyjnością i myśleniem daleko wybiegającym w przyszłość, a także korzystająca na coraz większą skalę z zasobów sztucznej inteligencji. 

Całą książkę można odebrać jako gigantyczne rozwinięcie tej definicji. Dumaine przedstawia czytelnikowi logikę i rozumowanie stojące za decyzjami biznesowymi firmy, budując obraz Amazona jako całkowitej potęgi rynku handlu internetowego. Tutaj właśnie pojawiają się dla mnie jednak pewne wątpliwości. Amazon liderem z całą pewnością jest, jednak jego wizja ukazana przez Dumaine sprawia wrażenie nieco wyidealizowanej. Z jednej strony wspomniane są pewne kontrowersje, które narosły wokół firmy i samej osoby Jeffa Bezosa, jednak autor potraktował je w moich oczach dość pobieżnie i szybko zostawały przygniecione geniuszem i wizjonerstwem. Czy to możliwe, by firma tak gigantyczna i wpływowa jak Amazon była przy tym tak idealna? Zabrakło mi większego krytycyzmu u autora, który mógłby przedstawić czytelnikowi obraz szerszy i bardziej złożony, co z kolei pozwoliłoby na sprawiedliwszy osąd. 

Jest to jednak coś, co nie będzie przeszkadzało każdemu, a na pewno nie przyćmi faktu, że książka jest po prostu dobra. Napisano ją bardzo przystępnie, a czytelnik przeprowadzany jest przez kolejne zawiłości w sposób logiczny i uporządkowany, co przy tak szerokim temacie nie jest wcale proste. Bezonomika… bez wątpienia może zainteresować kogoś, kto niekoniecznie ma większe pojęcie na temat działania czy strategii biznesowej Amazona. Mnie dała do myślenia w kwestii sporu, o którym pisałam na samym początku – jak udział takiej potęgi, jaką jest Amazon, wpłynie na rynek handlu i ogólną sytuację w mniejszych i bardziej niezależnych biznesów w Polsce? 

Myślę, że Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie to jedna z tych pozycji, która wzbudzi zainteresowanie zarówno osób nieco bardziej zaznajomionych z tematem, jak i tych chcących poszerzyć swoje horyzonty i zbudować własne zdanie na ten temat. Forma i język sprawia, że czyta się ją płynnie, a znajomość tego, jak bardzo Amazon wpływa na nasze codzienne życie jest czymś, co sprawia, że książka staje się jeszcze bardziej intrygująca.  

Korekta: Edyta Braun
Zdjęcie: dzięki uprzejmości Wydawnictwa Poznańskiego