1, 2, 3, czyli… zrób akcję crowdfundingową!
Zastanawiasz się jak zebrać środki na realizację swojego projektu? Wykorzystaj moc internetu i koniecznie przeczytaj, jak zrobiły to Dziewczyny z #MamyGłos. Do dzieła!
1. ROZWIĄŻ PROBLEM!
Zastanów się, w jaki sposób chcesz rozwiązać problem, który Cię męczy, ile pieniędzy na to potrzebujesz i jak je wydasz. Pomyśl, do kogo tę kampanię kierujesz i czy te osoby będą chętne się dorzucić oraz czy dysponują środkami, które planujesz zebrać. Zastanów się, czy sama Twoja idea jest na tyle mocna, że ludzie będą chcieli ją wesprzeć – a może będziesz musiał/musiała przygotować jeszcze jakieś nagrody, by ich zachęcić?
Przykład: W naszym przypadku wiedziałyśmy, że skoro akcję kierujemy do nastolatek, jesteśmy w stanie zebrać 4000 zł, ale gdybyśmy potrzebowały 10 000 zł, mogłoby to być już problematyczne – wiadomo, jak to jest z kieszonkowym. Uznałyśmy, że jako nagrodę zaoferujemy kolorowankę i MamyGłosowe gadżety. W ten sposób jedynym kosztem, jaki poniesiemy, będzie przesyłka. Dodatkowo, ponieważ zależy nam na tym, by kolorowanka dotarła do możliwie jak największej liczby dziewczyn, przy wpłatach 100 zł, zadeklarowałyśmy się, że trzy uczennice podmiejskiej szkoły otrzymają naszą kolorowankę i obecnie już 33 osoby otrzymają ją całkiem za darmo. Większość wpłat była w przedziale 5-20 zł, ale sądzimy, że część osób zdecydowała się na wyższą wpłatę, właśnie z powodu atrakcyjnej nagrody.
2. KAMPANIA
Wybierz platformę (np. pomagam.pl, polakpotrafi.pl). Niektóre oferują zbiórki o ograniczonym czasie działania, z nagrodami lub bez, mają różne obostrzenia. Warto też spojrzeć, jaką opłatę serwis pobiera za prowadzenie Twojej kampanii i co w ramach tego otrzymujesz (reklamę w mediach, wsparcie marketingowe?). Wedle naszej wiedzy, opłaty wahają się od 2,5 % do 13 %. Wymień e-mail lub porozmawiaj z osobą zarządzającą kampanią i zobacz, czy Wam się fajnie współpracuje – prawdopodobnie będziecie musieli/musiały współpracować długo i dużo!
Wskazówka: Z naszego doświadczenia wynika, że warto zrobić filmik promujący kampanię – obecnie ludzie zwykle nie mają czasu czytać całego opisu akcji!
3. NIECH BĘDZIE GŁOŚNO!!!
Kiedy Twoja kampania jest już online, działaj na fejsie, w mediach, mów o tym wszędzie i wszystkim. Zainteresuj ideą swoich znajomych, rodzinę, czy nauczycieli. Zorganizuj wydarzenia towarzyszące (warsztaty, spotkania, maraton – cokolwiek!). Może poproś jakieś organizacje albo media o patronat lub matronat? Pamiętaj jednak, że w zależności od tego, z kim się „zbratasz” („zsiostrzysz”?) może to zachęcić lub zniechęcić niektóre osoby od wspierania Twojej kampanii.
Przykład: W naszej kampanii poprosiłyśmy o wsparcie medialne przede wszystkim organizacje feministyczne i blogerkę feministyczną, jak też wydawnictwo, które na samym początku naszej działalności bardzo nam pomogło. Po prostu, kultywujemy zawiązane wcześniej przyjaźnie! Kampania może być stresująca i frustrująca (na przykład gdy przez tydzień nikt jej nie wspiera), więc dobrze jest otoczyć się przyjaznymi duszami.
Powodzenia życzy #MamyGłos
Czym jest inicjatywa #MamyGłos? Dowiedz się więcej w artykule #MamyGłos od A do Z!
Zdjęcia: Archiwum #MamyGłos
Korekta: Kamila Białożyt