Design komunikacyjny – Komu to potrzebne?

“Komunikacja jest od zawsze i projektować jej nie trzeba” - często takie zdanie słyszę od ludzi, gdy mówię, czym się zajmuję. Skoro niby jest tak dobrze, to skąd biorą się wszystkie nasze kłótnie i konflikty?

Komunikacja faktycznie zawsze była, temu zaprzeczać nie będę, ale czy nie trzeba jej projektować?

Tutaj bym polemizowała. Gdyby wszystko było tak idylliczne, piękne i dobre, nie byłoby naszych sporów. Komunikację przecież widać – no, może nie jak papier czy długopis, ale pewne jej ślady są obecne w codziennym życiu. Skoro mamy jej ślady, czyli ją widać, ktoś musiał to zbudować. Do zbudowania – jak wszyscy dobrze wiedzą – potrzebny jest właśnie PROJEKT. Musi to więc działać, i to działać dobrze. Coś, co jest dobrze zbudowane, zaprojektowane i dobrze działa – rzuca się w oczy. A co przykuwa uwagę? To, co jest inne, wyróżnia się, jest niepospolite.

Projektowanie komunikacji to także przestrzeń badawcza, a nie tylko ta, w której się tylko “gada”. Tak wiele młodych ludzi chce pracować w mediach, gazecie lub innym tym podobnym miejscu, ale tak mało z nich, zdaje sobie sprawę, że do tego jest potrzebna skuteczna komunikacja. To o tyle ważne, że choćbyś był bardzo kreatywny, to sam pomysł nie wystarczy. Potrzeba do tego właśnie designerskiego podejścia. Design natomiast jest nowy, świeży, przykuwa uwagę i to, co chyba w nim kluczowe – odpowiada na potrzebę.

Dzisiejsze społeczeństwo ma wielkie potrzeby komunikacyjne, ale czasem wstydzi się o tym mówić.

Bo przecież jak się do tego przyznać? Toż to sam wstyd. Są jeszcze konflikty. To tu najbardziej sprawdzi się zaprojektowanie komunikacji. Ktoś, kto zajmuje się tym zawodowo, jest w stanie rozwiązywać problemy w sposób prosty i zrozumiały, bez komplikacji. To jest przecież szalenie ważne! Kiedyś sama w to nie wierzyłam, a potem poszłam na takie studia, przekonałam się, doświadczyłam wielu sytuacji i zastosowałam teorię w praktyce. I wiecie, co było najlepsze? Umiałam rozwiązać problemy zgodnie ze schematami komunikacji, w zupełnie nowoczesny sposób! Takie doświadczenia uświadomiły mnie, że nawet jeśli mało wiemy, to nie oznacza, że mamy się zatrzymać. Oznacza to tyle, że mało wiemy, a nie, że mało możemy. Design komunikacyjny jest kluczem do sukcesu w każdej szanującej się firmie czy przedsiębiorstwie.

I dobrze – zgodzę się, że komunikacja była od zawsze, ale z czasem ludzie (niestety) zapomnieli, jak się nią poprawnie i sprawnie posługiwać, więc chyba warto nauczyć się jej od nowa. Może czasem warto pokonać własne słabości, bariery, by nauczyć się czegoś nowego i działać jeszcze sprawniej. Wszystko po to, by lepiej się rozumieć.

Zdjęcie: Pavan Trikutam on Unsplash
Edycja i korekta: redakcjaBB