Stop marnowaniu żywności!

Problem marnowania jedzenia jest znany każdemu z nas. Jednak jak wiele osób walczy z tym problemem?

Co roku na świecie marnujemy aż ⅓ wyprodukowanego jedzenia. Najwięcej jedzenia wyrzuca się w Chinach, Indiach oraz Stanach Zjednoczonych. W tych krajach przeciętna osoba wyrzuca od 50 do 70 kg jedzenia rocznie. Polska natomiast wypada powyżej przeciętnej – wskaźnik wynosi aż do 105 kg. Wśród Europy – Polska na 46 krajów zajmuje 5 miejsce pod względem ilości marnowanej żywności.

Czy wiecie, że najwięcej jedzenia marnujemy w swoich własnych domach? Najczęściej wyrzucanymi produktami są: pieczywo, warzywa, owoce oraz wędliny. Dania gotowe zajmują dalekie miejsce w rankingu. Restauracje i sklepy wykorzystują różne aplikacje oraz działają z organizacjami dobroczynnymi, aby zapobiegać marnotrawstwu.

Problem marnowania jedzenia wpływa na wiele czynników. Około 4% ludności w naszym kraju żyje w skrajnym ubóstwie. To znaczy, że nie są w stanie zapewnić sobie nawet jednego pełnowartościowego posiłku dziennie. Przez wyrzucanie jedzenia przeciętna rodzina w Polsce traci 3 tysiące złotych rocznie. Jeśli chodzi o aspekt ekologiczny, aż 90% upraw roślinnych przeznacza się na paszę dla zwierząt. W oceanach połowa śmieci to opakowania z jedzenia. Warto wiedzieć, że od czasu pojawienia się rolnictwa 12 tysięcy lat temu ludzie wybili 83% wszystkich dzikich ssaków i wyniszczyli połowę wszystkich roślin.

Aby walczyć z problemem marnowania jedzenia powstała grupa “Re-foodable” w ramach olimpiady “Zwolnieni z Teorii”. Projekt został stworzony przez grupę sześciu licealistów z okolic Bielska-Białej. Są to uczniowie Akademickiego Dwujęzycznego Liceum Oxford Secondary School oraz Zespołu Szkół w Bielsku-Białej im.gen. Stanisława Sosabowskiego ZDZ w Katowicach. Celem projektu jest redukcja ilości marnowanego jedzenia oraz edukacja i podnoszenie świadomości na temat tego problemu.

W tym celu grupa zorganizowała prelekcje dla ponad 700 uczniów z całego Śląska oraz wystąpiła w lokalnych mediach i telewizji. Projekt “Re-foodable” działa na social mediach (Instagram, TikTok: @re_foodable) oraz opracowuje przepisy kulinarne na stronie internetowej (refoodable.pl). Materiały na prelekcje oraz nagrody dla uczniów przygotowano w ramach partnerstwa z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, Biblioteką Publiczną w Czechowicach-Dziedzicach, Drukarnią “Dar”, firmą “EkoWtór” oraz sklepem “Helikon”.

Kampania działa pod patronatem Burmistrza Czechowic-Dziedzic oraz Rady Młodzieżowej Bielska-Białej. Grupa gorąco zachęca do włączenia się w inicjatywę oraz głęboko wierzy, że przy wprowadzeniu dobrych nawyków można zmienić świat na lepsze.

Teksty