“Tu w ogrodzie”
“Ale jedno wiem po latach prawdę musisz znać i ty: zawsze warto być człowiekiem, choć choć tak łatwo zejść na psy.”
Czytając fragment przeboju “Autsajder” słyszymy głos Ryszarda Riedla oraz dźwięki ponadpokoleniowego zespołu Dżem. Jednak niewielu ludzi wie, że tekst ten napisał bielski poeta i prawnik Mirosław Bochenek. Artysta pisał także słowa do innych utworów zespołu Dżem idealnie przekazując trudne emocje związane z życiem i problemami Ryszarda Riedla. Pan Mirosław muzycznie współpracował również z Mirkiem Bregułą z duetu Universe, z zespołem Easy Rider i Rebelianci oraz z Tomkiem Lewandowskim, z którym nagrał płytę “Na sprzedaż”. Talent pisarski Mirosława Bochenka objawiał się również w artykułach, które publikowane były w tygodniku Gość Niedzielny oraz w kwartalniku Relacje / Interpretacje. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Prezesem Związku Artystów, Pisarzy i Sympatyków Sztuki „ZAPiSS”. W swoim dorobku artystycznym ma również osiem wydanych zbiorów wierszy, w tym tegoroczny “Pod dziką czereśnią”.
“Ułożono tysiące wierszy
Napisano wiele książek o miłości.
Jedni głosili, że
że jest chorobą wyobraźni
inni, że kulą u nogi
lub agentką piekieł.
A jednak
zabijano się o nią
i zabijano dla niej.
W morzu łez i krwi
tonęły księżniczki i żebracy.
I trwa to do dziś
i będzie trwać.
Miłość jest dziedziczna
jak grzech pierworodny.
Przypomina
fotografię raju.
1984”
Najnowszy tomik wypełniony został po brzegi uczuciem miłości.
Można w nim ujrzeć zgodność z Trójczynnikową Teorią Miłości Sternberga, według której miłość można rozwarstwić na trzy składniki: Namiętność, intymność oraz zaangażowanie. Ponadto, jeśli zabraknie któregoś elementu, to relacja zmienia swoje oblicze. Poszczególne teksty Mirosława Bochenka opisują stany towarzyszące w różnych odmianach miłości. Jeden z wierszy z 1983 roku jest swoistą modlitwą kierowaną w stronę Anioła Stróża, aby ten opiekował się “nią”. Pragnienie to idealnie odwzorowuje jeden ze składników teorii Sternberga- Intymność, która charakteryzuje się ogromnym szacunkiem i pragnieniem dobra dla drugiej osoby. Wiersz “Kartoflanka” opisuje historię Babci Heli, która uporczywie warzy oraz podaje zupę swojemu zmarłemu mężowi, nie zważając na to, że od roku go już nie ma. Kolejnym ze składników miłości jest zaangażowanie, świadoma decyzja bycia ze sobą. Choć w przypadku Babci Heli jest ona z lekka psychiczna, ale za to jaka piękna i wzruszająca! Namiętność natomiast jest przeżywaniem silnych emocji oraz silną potrzebą kontaktu fizycznego. Mirosław Bochenek nie uciekał od tych pragnień w swoich wierszach. Idealnie przedstawiają to teksty “Piątek”, czy “Między straganami”.
“To ty zazdrosna
wchodzisz mi do snu
i płoszysz każdą
z napotkanych dziewcząt.
Grozisz mi palcem
długim jak wykrzyknik
za karę budzisz
o kwadrans za wcześnie.
Dopiero przy śniadaniu
uśmiechasz się
jakbym wrócił prosto
ze spowiedzi.
1983”
Tomik “Pod dziką czereśnią” niewątpliwie jest zbiorem wierszy z najwyższej półki poezji.
Zarówno pod względem powiązań z prawdziwymi odmianami miłości, niestety nie zawsze takimi, jakie pragniemy, jak również z punktu widzenia fachowości w wykonaniu. Zawarte w nim zostały wiersze sylabiczne m.in. “Od Leśmiana”, “Piątek” , “Piosenka”, jak również wiersze białe. W większości z nich zachowana została również strofika tekstu. Profesjonalizm, szczerość, jak i męska naturalność, jakie przedstawił Mirosław Bochenek stawiają go wraz z jego twórczością na bardzo wysokim podium artystów nie tylko Bielskich, a ogólnopolskich.
“Skarb
Mogę jej dać cały świat
a ona chce tylko nową bluzkę
złote kolczyki, tusz do rzęs.
Więc daję te drobiazgi
jest wniebowzięta
jakbym królestwo rzucił do jej stóp.
Biegnie do przyjaciółki
chwali się tym skarbem
tamta zerka zazdrośnie:
ty to masz faceta!
No tak, gdyby
gdyby nie te cacka
byłbym w ich oczach
ostatnim draniem.
1981”
Zbiór wierszy i piosenek o miłości “Pod dziką czereśnią” Mirosława Bochenka został wydany przez Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Redakcją i korektą tekstu zajęła się Agnieszka Luke. Ilustracje, projekt okładki oraz opracowanie graficzne stworzył Piotr Wisła. Dodatkowo dzięki Wydziałowi Kultury i Sztuki w Bielsku Białej powstał również ten artykuł.
Edycja i korekta: Dorota Łaski
Zdjęcie: Małgorzata Tomczak